2013. szeptember 25., szerda

Mi kerül ezen ennyibe?!?

Miért drágábbak a kézműves termékek, és azon belül is az ékszerek? (hisz drótékszeres lennék :) )

Kezdő koromban én sem értettem ez, sőt kicsit talán ez is benne volt, hogy elkezdtem a dróthajlítást. A kézművesek elég sokszor hallják ezt a mondatot, hogy "De hiszen ezt én is el tudom készíteni'" Persze, lehet, hogy el tudja, és lehet, hogy bejön neki, és szerelem lesz, mint nálam. De bizony sok mindent nem vesz számításba az ember, amikor ezt mondja. Ebben a bejegyzésben ezeket szeretném összeszedni.

Vicces, de nagyrészt így van :)


  • Kezdőként, amikor eladtam az első darabokat, szinte anyagárban adtam, nem törődtem azzal, hogy valóban mennyibe került nekem. Idővel egyre több vásárlóm mondta, hogy olcsóak a termékeim.. Ez azért gyanús lett.
    Aztán ott vannak a  kollegínák, és nem illik alájuk menni árban, meg ez valahol minősíti is a munkámat, ha én sem tartom többre.
  • Mostanra már sokkal több minőségi alapanyagot használok, rengeteg szerszámom, vegyszerem és egyéb új eszközöm van, amit egy pasi is megirigyelhet :) Mindezeket előre finanszírozni kell, és nem biztos, hogy bejön az ára.
    Az apróságok, amiket szinte soha nem számolok: láncok szerelése, fülbevaló végére a kis stopper, a kis műanyag és organza tasakok stb..
    Az eladó felületek: Meska, Etsy stb feltöltési díjai, jutalékai. (Ezért is kap kedvezményt, aki nem ott vásárol :) ) Adók...
  • Rengeteg idő, és az idő pénz.
    Idő, amit nem a szeretteiddel töltesz. Nem csak az elkészítés számít, főleg, hogy az élvezet, legalább is nekem. Nagyon remélem, hogy sosem "kell" annyit drótoznom, hogy ne élvezzem. Amúgy is, ha az ember ezt nem szívvel lélekkel műveli, oda az egész varázs.
    Szóval idő: Az alapanyagok, eszközök, technikák, inspirációk felkutatása, beszerzése, a tanulással, gyakorlással töltött idő, a "marketing": blog, fészbúk oldal, boltok kezelés stb.
    Itt megemlíteném az én mumusomat, mert azért van az is :) A fülbevaló akasztók, lánc szerelékek készítése.. De ez is csak akkor unalmas, ha több is kell, ezt mindig utoljára hagyom, és mindig meg is bánom. A minap órákig gyártottam egy jó film előtt csak füli akasztókat: hajlít, vág, kalapál, reszel... És most nem találok egyet se!!! :)


Itt említeném meg azt, ami viszont már bosszantó. Sok olyan ékszert látok, amin én már látom, mert vagyok annyira gyakorlott, de a vevő nem, hogy nem megfelelően van elkészítve. Pl a drót nem jó vastagságú, az ékszer sérülékeny lesz vagy eldeformálódik. Vagy a készítő nincs tisztában az ékszerei alapanyagával: drágakőként árulja az üveget, vagy hamisítványt (példák: Opalit, holdkő, napkő )
Ebből jobb az az eset, ha a készítőnek van önbizalma, és nem fillérekért adja. Így legalább a vásárló remélhetőleg a jobb minőségűt fogja választani ugyanolyan árért. Ha viszont párszáz forintért adja, és megveszik, akkor lehet, hogy nem fogja sokáig élvezni ékszerét..


Remélem a bejegyzésemmel a többi kézműves nevében is szóltam :)
Észrevételeket szívesen várok itt vagy a facebookon is.
Szép estét mindenkinek :)

1 megjegyzés: