2014. november 11., kedd

Miért szeretjük a rezet?

Már rég óta tervezem ezt a kis szösszenetet, mert észrevettem, hogy nagyon sokan tévesen ítélik meg a vörösrezet, mint ékszeralapanyagot (is). Sokszor hallom, hogy nem kell réz, mert allergiás vagyok a fémekre, megfogja a bőrömet stb. Pedig szerintem az arany és az ezüst mellett a rezet is nemesfémként kellene számon tartanunk. Mondjuk én már eléggé elfogult vagyok vele szemben. Remélem, miután elolvasod ezt a kis cikket, kedves olvasó, te is másként tekintesz majd erre a fémre.

Ha eddig nem hordtál vörösréz ékszert, mert féltél, hogy allergiás vagy rá, vagy begyullad a füled, csak az aranyat, meg az ezüstöd bírod, ki kell ábrándítsalak :) Az embereknek nagyon kis százaléka allergiás a rézre. Elképzelhető, hogy ők csak valami réz színű cuccot próbáltak ki, de nem valódi tiszta vörösrezet, ami igazából tisztább, mint az ékszerként használt aranyak, ezüstök. Ugyanis ezeket a fémeket ötvözni kell valamivel, hogy formálhatóbbak legyenek, például vörösrézzel és sok mással. (Pl: 925-ös, azaz sterling ezüst 92,5%-a tiszta ezüst, a többi vörösréz)


Photo Copyright © Jordi Fabre

Élettani hatása:

Az emberiség történelmében az egyik legrégebben és leggyakrabban használt fém a réz. Sokkal több réztárgyat használtak az emberek: evőeszközök, kilincsek készültek belőle, és az ékszereknek is szerepük volt. Az emberi szervezetben részt vesz a szervezetre ható káros oxidációs folyamatok semlegesítésében. Mégsem szokták az antioxidánsok között említeni, pedig legalább olyan kiváló munkát végez, mint az E-vitamin vagy a béta-karotin. Mivel az oxidációs folyamatoknak szerepük van a rákos folyamatok elindításában és egyes szív-érrendszeri betegségek kialakulásában. Érdemes tehát a rézre kellő figyelmet fordítani.
Elősegíti például a vörösvértestecskék és az oxigént a szövetekbe szállító vastartalmú hemoglobin képződését, valamint az ezek hiányának gyógyítására adagolt vas felszívódását. A réz a kalcium hasznosulásához is elengedhetetlen, így fontos szerepe van a csontritkulás megelőzésében és a csontok egészségének fenntartásában. Sőt, hiánya korai őszülést is okozhat.
Tulajdonképpen a réznek köszönhetjük a kötőszövetek szilárdságát vagy rugalmasságát, illetve feszességét, attól függően, hogy a csontokról, az izmokról vagy a bőrről van szó. Immunrendszerünk szempontjából nem lényegtelen, hogy a réz jótékony vírus, baktérium, gombaölő. E különleges tulajdonsága abból adódik, hogy az alacsonyrendű szervezetekkel szemben már igen kis mennyiségben is mérgező hatású. Ezért is készültek például rézből vagy ötvözeteiből a kórházak, közintézmények kilincsei. Használták ivóvíz fertőtlenítésére is. 
Forrás:
http://www.vital.hu/themes/health/rez.htm


Hogy jönnek ide a réz ékszerek?

A réz az élelmiszerekkel, illetve a bő­rön keresztül kerülhet be a szervezetbe. Az emésztőrendszeren keresztül 30% körüli mennyisége szívódik fel, míg a bő­rön keresztül közel 100% jut be belőle.

“Ily módon a réz a testtel érintkezve rendkívül hatékonyan szívódik fel. Akkor sem szabad megijednünk, ha elszíneződik a bőrünk alatta, ez ugyanis a réz felszívódásának a jele, ami kimondottan rézhiányra utal. Ilyenkor ajánlatos tovább folytatni a karperec viselést.”
Dr Tihanyi István, Gyógyító vörösréz

Pár éve, még én sem hordtam rezet, csak mindenféle bizsukat, és ezüstöt (szerencsére nem vagyok érzékeny a fémekre, a bizsukat is bírtam). Aztán ahogy korábbi írásaimban is olvasható, amikor elkezdtem rézzel dolgozni, egyből beleszerettem. Össze is barátkoztunk, már teljesen úgy alakul a kezem alatt, ahogy szeretném (ill. ez lelkiállapot-függő), egymásra hangolódtunk.

Említettem, hogy szerintem nemesfémként kellene a vörösrezet számon tartani. Nos kémiailag nem az, bár fizikailag oda sorolható, viszont olcsóbb, mint az arany vagy az ezüst, és mint fent olvasható, egészséges is. Persze az aranynak és az ezüstnek is vannak jótékony hatásai, de az egy másik történet.

Mindenesetre csak ajánlani tudom. Ha kérdésed/kérésed van, írj bátran!

Szép napot! :)
Drófi

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése